مراقبت های بعد از جراحی گوش

جراحی زیبایی گوش که در اصطلاح به آن اتوپلاستی گفته می شود ، نوعی جراحی زیبایی است که با هدف اصلاح عیوب ظاهری گوش انجام شده و به این ترتیب ، موجب افزایش اعتماد به نفس در افراد و بهبود وضعیت ظاهری آن ها می شود. بدیهی است که افراد از انجام این روش ، انتظار بهترین نتیجه را دارند ، به همین دلیل است که ریسک بیهوشی را پذیرفته ، زمان و هزینه نسبتاً زیادی را برای آن صرف می کنند. موفقیت آمیز بودن نتیجه جراحی ، به عوامل زیادی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها ، انتخاب یک پزشک متبحر در زمینه جراحی همچون خانم دکتر پریا حامدی در سمنان و همچنین ، رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش است که ما در ادامه تعدادی از این مراقبت ها را برای تان آورده ایم.

مراقبت های بعد از جراحی گوش _ دکتر پریا حامدی

مراقبت های بعد از جراحی گوش چیست؟

یکسری دستورالعمل های به خصوص وجود دارند که رعایت آن ها بعد از هر روش یا جراحی زیبایی ، موجب ایجاد تسریع در روند بهبودی و جلوگیری از مشکلات احتمالی خواهد شد.

رعایت نکات زیر بعد از جراحی گوش ، موجب کیفیت دوران بهبود بعد از این جراحی زیبایی می شود:

• بعد از عمل و به دلیل تغییراتی که جراح در غضروف های گوش و برش هایی که در پوست آن ایجاد می نماید ، مقداری تورم ، کبودی و التهاب در گوش ها ایجاد می گردد.
  •  بسته به میزان ایرادات موجود در گوش و ویژگی های بدن هر شخص ، میزان و شدت تورم در بیماران متفاوت است.
  • بلافاصله بعد از پایان یافتن اتوپلاستی ، پزشک به منظور پوشاندن گوش ها بر روی آن ها یک پانسمان بزرگ قرار می دهد.
  • پانسمان هایی که بر روی گوش قرار گرفته اند ، بعد از گذشت حدود 1 تا 7 روز و با صلاحدید پزشک از روی گوش ها برداشته شده و نوعی هدبند مخصوص جایگزین آن می شود.
  • این هدبندها با پوشش کامل گوش ها از آن ها در مقابل خم شدگی و ضربه مراقبت کرده و موجب قرارگیری ثابت گوش ها در موقعیت جدید خود می شوند.
  • استفاده از سربند یا هدبندی که پزشک برای فرد تجویز کرده ضرورت دارد.
  • ضرورت استفاده از سربند ، زمانی که گوش ها با جراحی به عقب کشیده شده باشند دو چندان خواهد شد ، بنابراین از استفاده سربند و بانداژ غافل نشوید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش _ دکتر پریا حامدی

نحوه خوابیدن

یکی از مهم ترین مواردی که جزو مراقبت های بعد از جراحی گوش قرار می گیرد ، نحوه استراحت کردن می باشد. افراد پس از انجام این جراحی باید همواره دو نکته را در نظر داشته باشند.

1. جهت کاهش شدت و میزان تورم به وجود آمده ، لازم است تا افراد بر زیر سر خود دو عدد بالش کوچک قرار دهند تا سر آن ها بالا تر از بدنشان قرار بگیرد و میان سر و قفسه سینه زاویه 30 تا 45 درجه ایجاد شود. با این کار مایعات میان بافتی ، سریع تر از زیر پوست تخلیه می شود.
  2. برای این که در زمان استراحت به طرف پهلو ها نچرخید ، بهتر است از قبل محل استراحت خود را آماده کنید. برای این کار می توانید دو عدد بالش در اطراف خود قرار دهید.

افراد تا زمان بهبودی کامل باید دقت داشته باشند که گوشی که تحت عمل جراحی قرار گفته است نباید به هیچ وجه با زمین یا بالش تماس داشته باشد و به آن فشار وارد شود. از همین رو ، توصیه می شود برای استراحت از بالش های گردنی که به شکل U هستند استفاده کنید.

تغذیه بعد از جراحی

از متداول ترین سوالاتی که افراد در زمان انجام مراقبت های بعد از جراحی گوش از پزشک خود می پرسند ، می توان به ” رژیم غذایی مناسب بعد از جراحي گوش چیست ؟ ” اشاره کرد. برای پاسخ به این سوال ، باید بگوییم که تغذیه و رژیم غذایی خاص و ویژه ای پس از انجام این عمل مورد نیاز نمی باشد و تنها نکته ای که افراد باید در این زمینه به آن توجه نمایند ، این است که از خوردن غذا های سفت پرهیز شود. چرا که با توجه به اتصال انتهای فک به گوش ، حرکت های بیش از حد و شدید فک می تواند به گوش ها فشار بسیار زیادی وارد کند و موجب تغییر شکل گوش ، افزایش درد و تورم آن شود.

مراقبت های بعد از جراحی گوش _دکتر حامدی

نحوه مصرف داروهای بعد از جراحی گوش

مراقبت‌ های بعد از جراحی گوش ، شامل مصرف داروهایی است که برای کنترل درد ، پیشگیری از عفونت و بهبود سریع ‌تر زخم‌ ها و بافت‌ های آسیب دیده استفاده می ‌شوند. مراقبت‌های بعد از عمل گوش ، شامل مصرف داروهای معمول در دسته‌های زیر است:

داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی

معمولاً به شما داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAIDs مانند ایبوپروفن یا پاراستامول برای کنترل درد و التهاب در دوره بعد از جراحی تجویز می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها

معمولاً بعد از عمل بروز عفونت و جذب آلودگی محتمل است و در مواردی که امکان عفونت پس از جراحی وجود دارد ، پزشک ممکن است برای پیشگیری از مشکلات آتی و احتمالی آنتی‌بیوتیک ‌هایی مانند آموکسی سیلین یا سفتریاکسون را تجویز کند.

دارو های ضد حساسیت

در برخی موارد ، مصرف داروهای ضد حساسیت مانند آنتی‌ هیستامین ‌ها مانند ستیریزین یا کلروفنیرامین ممکن است توصیه شود.

قطره‌ های گوش

پس از جراحی گوش ، استفاده از قطره‌ های گوش ضد التهاب و ضد عفونت مانند آنتی بیوتیک ‌های موضعی و استروئیدی برای پیشگیری از عفونت ممکن است برای شما در نظر گرفته شود.

محافظت از زخم

هنگام مصرف داروها ، باید به دقت دستورات پزشک را دنبال کرده و از زخم‌ ها و بافت‌ های آسیب دیده با استفاده از محافظت نمائید.

پیگیری مراقبت‌ های پس از جراحی

پس از خروج از بیمارستان ، پیگیری دقیق مراقبت‌ های بعد از جراحی توسط پزشک و انجام فیزیوتراپی و تمرینات مناسب برای بهبودی سریع ‌تر و بهتر بافت ‌های آسیب دیده مهم است.

بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارو یا تغییرات در رژیم درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید تا دستورات و راهنمایی‌ های دقیق دریافت کنید و از عوارض ناخواسته جلوگیری شود.

دیگر مراقبت های بعد از جراحی گوش عبارتند از:

• به مدت 1 تا 2 هفته به طور مداوم از سربند استفاده نموده و پس از آن ، فقط شب ها آن را بر روی گوش های تان قرار دهید.
  • گوش ها را مالش نداده و از دستکاری آن ها بپرهیزید.
  • در صورت داشتن سرگیجه و حالت تهوع نگران نشوید ، زیرا این عوارض اثرات ماده بیهوشی بوده و طبیعی است.
  • بهتر است که به مدت 1 هفته از لباس های دکمه دار استفاده کنید ، زیرا پوشیدن و خارج کردن لباس های فاقد دکمه به گوش ها فشار وارد نموده و موجب ناراحتی فرد می شوند.
  • به صورت طاقبار بخواید.
  • از خوردن غذاهای سفت و پرادویه اجتناب کنید.​